Nyårslöften



Klockan börjar närma sig tolvslaget på årets sista dag. Stärkt av god mat, dryck, glada vänners skratt och en känsla av att något gammalt ska förpassas till historieböckerna, börjar du fundera över hur du ska bli en bättre människa till nästa år.

De flesta man träffar kring årsskiftet, frågar ofta och gärna om man avlagt några nyårslöften. Gemensamt för dessa, mer eller mindre, uttjatade och vedertagna löften, är att de uteslutande handlar om att man ska förändra sin livsstil.
Det kan röra sig om allt möjligt, från att sluta röka och kröka till att börja motionera och spara. Du har hört det förut, och några har säkerligen år efter år, dyrt och heligt lovat att börja äta nyttigt, för att sedan glömma allt någon gång i mars-april. Vissa kommer inte ens så långt, utan står där i dimman med en Camel i mungipan redan innan de sista fyrverkerierna tystnat.

När det nya året kommer, är det dags att förändra sin livsstil på något vis. Från och med årsskiftet kommer många människor att, i mer eller mindre intoxikerat tillstånd kasta ur sig allsköns lovord och löften som de senare måste leva upp till. Underbara tanke, kan väl tyckas...

Men medborgare, är du så till den grad moraliskt förfallen och sedeslös att du år efter år måste ÄNDRA ditt beteende? Du hinner lova en hel del under din livstid, men blir det så mycket bättre? Är du en dålig människa innerst inne?

Jodå... Jag kommer också att avlägga nyårslöften till årsskiftet. Det är något jag kan lova redan nu.
Mina nyårslöften består i att jag ska FORTSÄTTA (ja, du läste rätt) att:

- försöka vara en god och kärleksfull fästman till min sambo
- vara en lika god och kärleksfull husse till våra husdjur
- vara en god och hjälpsam medarbetare på mitt jobb
- göra mitt yttersta för att må så bra jag bara kan (t ex att fortsätta snusa)
- hålla kontakten med mina nära och kära

Min åsikt är att förändringar av ett beteende inte alltid är av godo. Det är lätt att du glömmer bort de bra sakerna du faktiskt ägnar större delen av ditt liv till. Eller hur?

Kommentarer
Postat av: jess

du ar ju sa snusfornuftig att jag saknar ord.

2008-12-12 @ 18:40:27
Postat av: Mr. Smooth

Jag vet. Född sån. Förädlad och förfinad i 29 år. =)

Allt bra på den gröna ön då? ;-)

2008-12-13 @ 01:03:05
URL: http://mrsmooth.blogg.se/
Postat av: 24/7

Det låter som en sund idé. Hur ska du fira nyår i år, couz?

2008-12-16 @ 00:40:48
URL: http://musikifokus.blogspot.com
Postat av: Mr. Smooth

Denna gång i all stillhet i det allra djupaste Hälsingland. Långt från stadens neon, överförfriskade radhusföräldrar och stela parmiddagar med pressveck. Vi kommer befinna oss mitt i obygden där vi äter gott och laddar batterierna utan krusiduller.

2008-12-17 @ 23:13:29
URL: http://mrsmooth.blogg.se/

Put your shit here:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ärende:

Trackback
RSS 2.0