Om frun får välja

BAKGRUND:
M
in sambo sedan några år tillbaka fick idag uppgiften att bestämma dagens blogg-ämne. Jag kan tycka att det är intressant att studera vad som händer när min livskamrat får helt fria händer. Efter en stunds övervägande och funderingar kommer hon således fram till ämnet. Av alla saker hon kunnat pränta på min blogg, beordrar hon mig att skriva om
familjen Grönfors i Vojakkala. (!)

Trots att hon till och med kunnat få mig att skriva om mode, parfymsorter eller kändispartyn, väljer hon en zigenar-familj som på senare tid stått i centrum i media med anledning av ett av vår tids värsta grannfejder.
Jag är inte den som är den. Efter flertalet inslag i TV3:s program Insider har ämnet sannerligen berörts hemma i soffan.

Here goes. This one's for you, Söderman... Jag har en känsla av att det här kan bli långt.


Familjen Grönfors  -gällande människors lika värde

I min gröna ungdom, låt säga åtminstone för 10-15 år sedan, var jag något av vad man kalla för en rättvisekämpe. Jag trodde på det goda i människan, ansåg obestridbart att alla människor hade lika värde, och försvarade kampen för mänskliga rättigheter. Jag var engagerad politiskt och fackligt. Läste mycket, gärna kritiskt granskande. Älskade att debattera och diskutera. Ägnade stor del av mitt liv till att filosofera och bli bråd-djup. Tillsammans med några av mina vänner kunde vi sitta uppe om nätterna och ha vilda och totalt urspårade diskussioner om de mest existensiella frågorna.

Mycket av detta förändrades allt medan åren gick. Ju mer livserfarenhet jag ådrog mig, desto mer avstånd tog jag från mina forna ideal. Man kan lugnt säga att Jeppe Syrjälä, 16 år, och samme man nära 30 är två helt olika snubbar.

-Vad fan har då det här med Grönforsarna att göra? är det någon som funderar...
Jo, jag tänkte precis komma till ämnet som ett rent exempel.

För ett antal år sedan bjöds intresserade i min hemkommun in till Romsk afton i Folkparken. Till denna informativa sammanstrålning bjöds kommunens beslutsfattare särskilt in, däribland min mor. Ämnet för kvällen var genomgående diskriminering. Nyfiken och fördomsfri som jag var, följde jag med. Det skulle visa sig vara en nyttig upplevelse.
Genom att anta en positiv inställning, var jag alltså mottaglig för allt vad som skulle erbjudas.

Kvällen bestod av allt möjligt. Däribland: modevisning, romsk historia, kulturyttringar av varierande grad, fylla, gräl, kaos, felparkerade bilar, svordomar, gudafruktan och karaoke. Efter att ha genomgått denna afton, ställde jag mig frågande till diskrimineringsdebatten som under hela mitt liv florerat. Zigenare (korrekt benämning är väl romer, men va fan)
Här gavs chansen att städat och ordnat presentera människorna bakom klänningarna och finbyxorna. Och allt levereras. ALLT. Hade det urartat i slagsmål med yxor, hade ytterligare den slutliga fördomen besannats.

Ni som följt mediaströmmen från det lilla samhället uppe vid Haparanda vet vad jag pratar om, ni andra får en lång historia kort. I en herrans massa år har det pågått en grannfejd som nyligen eskalerat i ett mordförsök på en granne. På ena sidan står en hel by, på andra sidan de åtalade OCH numera dömda familjemedlemmarna i familjen Grönfors. I det här fallet romer (just så). Tidigare har de också försökt ta en kyrkans man av daga och många har blivit dömda för diverse brott. Alla skyller på varandra osv etc. Ingen gör något. TV3 är rasister, polisen är horor och grannarna mördare.

Som jag ser på det, är denna familj mindre värd än de flesta andra. De har övertrasserat sitt synd-kapital, för att uttrycka mig milt. Jag känner ingen av dessa Grönforsare, och kan inte säga att jag är intresserad av det heller. För mig räcker det med den info jag har. Jag kanske är snabb på att döma, men i min värld beter man sig inte som de gjort!

Jag vill på inga vis mena att offret för det senaste övergreppet, Esa Rano, är någon duvunge. Denne man har tidigare (rykten om) två fall av dråp i Finland på sitt samvete. Men det avgör ingenting.

Det är bland annat till såna här saker mina, och era skattepengar delvis går till. På så vis att skattemedlen bekostar hela fallet. Detta är något jag inte vill. Jag arbetar fyrtio timmar i veckan och betalar c:a 32% i skatt för att överleva. Andra gör inte ett rättskaffens handtag, utan lever indirekt på andra människors inkomster. Detta av olika skäl. Somliga gör det för att de inte KAN försörja sig själva, andra för att de inte VILL. Kan man inte, bör man få hjälp. Men vill man inte göra rätt för sig, ska man fan inget heller ha!

Det finns säkert många av er som tycker att jag är fördömande, men vad görs för att bevisa motsatsen bland romer? Hur många har ett ärligt jobb egentligen? Någonstans där inne finns fördomen om kvinnan i den gigantiska som stjäl mat i affärerna. Det kommer det nog alltid att göra.

Avslutningsvis kan sägas följande:

Om än jag bildat en uppfattning om en viss etnisk minoritetsfamilj, skall till mitt försvar sägas att jag fortfarande tror på det goda i de allra flesta människor. Jag anser fortfarande att de flesta människor har grundläggande rättigheter. Men allt eftersom åren gått och jag förhoppningsvis blivit klokare, har mina värderingar förändrats.

Jag är övertygad om att Jeppe, 16 år skulle haft en annan syn på det hela. Men det är inte han som skrivit det här...


Kommentarer
Postat av: Johannes

Din uppfattning av romer, grundar sig alltså på ett möte och ett tv-program. Låter rätt tunnt, för att döma ut en hel folkgrupp.

2008-12-18 @ 23:36:15
URL: http://musikifokus.blogspot.com
Postat av: Mr.Smooth

Jag förstod att den här typen av kommentarer skulle komma. Jag är inte förvånad att det kommer från just dig heller, Johannes. Det låter ju bra det du säger i alla fall. Du är nämligen precis som jag var när jag var yngre. Politiskt korrekt. Hur mycket jag än respekterar att du har en åsikt i frågan, tror jag inte att jag nådde fram till dig.



Min uppfattning om romer grundar sig inte alls bara på ett möte och ett tv-program. Jag har genom åren träffat betydligt fler romer än de jag träffade på det där mötet eller de jag sett på tv. Det borde även du veta. Jag har att göra med romer dagligen genom mitt arbete. Du kan i stället tolka mötet som en vändpunkt. Min uppfattning om familjen Grönfors i Vojakkala grundar sig däremot till det jag sett och läst. Till hundra procent.



Romer har mycket att bevisa. Precis lika mycket som alla andra. Även jag har massor att leva upp till varje dag jag går till arbetet eller varje gång jag ska försvara något jag tror på.

Det är därför jag åter igen ställer frågan. Vad gör man åt saken? Vad gör man för att tvätta bort sitt dåliga rykte egentligen? För det kan vi väl ändå enas om? Romer har dåligt rykte. Romer blir diskriminerade. Romer är utanför samhället på många vis.



Jag är fruktansvärt trött på man inte kan ifrågasätta utan att direkt/indirekt bli stämplad som rasist. Min syn på Grönfors bygger inte på vilket folkslag de är, utan snarare på hur de lever.



Ta en djupare funderare om vad du i själva verket tycker om romer, och jämför gärna med vad andra minoritetsgrupper gjort för att lyckats betydligt bättre med att accepteras i samhället. Och var ärlig mot dig själv, Johannes. Nu har du ett gyllene tillfälle att få sätta mig på plats. Lycka till!

2008-12-19 @ 15:30:26
URL: http://mrsmooth.blogg.se/
Postat av: Johannes

Jag anser inte att jag är politiskt korrekt. Det förknippas ju med naivitet i det här sammanhanget. Däremot anser jag att man ska vara försiktig med att dra en hel grupp människor över samma kam. Jag är nog inte rätt man att jämföra olika minoritetsgrupper. Det är väl som du säger, deras jobb att skapa sig ett bättre rykte. Jag har personligen stött på romer som varit rena jävla gangsters, men även träffat de som arbetar hårt och gör rätt för sig. Min åsikt är därför ganska neutral. Jag tycker att man ska se på individen bakom ett uselt jävla beteende. Inte personens ursprung. Det gäller allt från svenskar till araber och romer. Nu måste jag springa, men jag ser framemot att diskutera mer när vi ses till jul!



2008-12-19 @ 16:13:43
Postat av: Mr.Smooth

Det är att göra det enkelt för sig att inta en neutral inställning i den här frågan. Och enkelt ska det inte vara. Då är det lätt att man blir slö och ovaksam.



Den enda frågan du behöver ställa dig, är VARFÖR det är så otroligt mycket fördomar, diskrimineringsanklagelser och brottslighet rörande just romer. När du kommit fram till ett bra svar, så vet du. Frågan är bara om du vågar tala om det svaret. Risken finns att du blir stämplad som en trångsynt rasist. Svårt.



Jag sysslar inte med generaliseringar av olika minoritetsgrupper. Jag ger fortfarande folk en chans. Sen är det upp till dem att visa vilka dom är. Romer eller ej.

2008-12-19 @ 16:39:40
URL: http://mrsmooth.blogg.se/
Postat av: Johannes

Jag förstår faktiskt inte varför deras ursprung är så intressant. Vart vill du komma? Du säger att jag gör det enkelt för mig, men jag säger ju precis som det är. Jag har sett både bra och dåliga sidor. Visst, jag har fördomar. De bygger på något. Jag är dock fullständigt övertygad om att det är spridningen av fördomar som gör att de sitter så starkt rotade i det här landet. Ända sedan jag var liten har jag av äldre fått höra att romer är opålitliga, manipulativa, kriminella etc.



Det lustiga är att dessa utsagor oftast har kommit från människor som inte ens har träffat en "zigenare", eller "tattare", som de även brukar kallas. Då är det inte så konstigt att fördomar lever kvar och förs vidare på generation efter generation.



Detta bygger på rädsla. Sedan finns det givetvis ohederliga människor. Men det är knappast något unikt för romer.



2008-12-23 @ 05:09:27
URL: http://musikifokus.blogspot.com
Postat av: Mr.Smooth

Det har inget med deras ursprung att göra, Johannes. Läs vad jag skrivit tidigare. Mig veterligen har zigenarna utvandrat från Indien, och jag har absolut ingenting emot indier. Det finns en hel del polska zigenare, och jag har generellt inget emot polacker heller. Ungern, Bulgarien, Makedonien och Rumänien har gott om zigenare. Kan inte påstå att jag är fientligt inställd till folk från dessa nationer heller. Osv osv.



Vad jag vänder mig emot är romernas sätt att leva. På samma sätt som "våra" fördomar sprids vidare generation efter generation, förs också merparten av romernas levnadssätt vidare. På gott och ont. Mest ont tyvärr, om du frågar mig. Åter igen handlar det inte om att generalisera, utan att studera fakta. Märk väl att jag, och många med mig vill tro det bästa om dessa personer. Något som i grunden är bra, men förtroendekapitalet är ingen outsinlig källa.



Därmed tror jag att vi kan lämna hela den där rädsla-hit-och-dit-diskussionen, och även konstatera att det finns hederliga romer, om än de är extremt underrepresenterade. Det handlar snarare om att våga öppna ögonen för hur saker och ting egentligen är och själv bilda sig en uppfattning.



Ska man se till brottsstatistik, för att YTTERLIGARE nyansera sin bild, utan att generalisera har romerna inget vidare utgångsläge. Hävdar du att det är slump och rena tillfälligheter? Är det också bara fördomar? Hur ser det ut i andra länder?



Ska man hårddra det hela, är det Sveriges eget fel att det ser ut som det gör. In med hela integrations-artilleriet, med rättigheter och skyldigheter och allt vad det innebär, även för romer. Hade exempelvis mina ungar betett sig som några av de värsta ligisterna i Skarpnäck, hade de sociala myndigheterna lagt rabarber på ungarna per omgående och fosterhemsplacerat dem så det stod härliga till. Vad är skillnaden egentligen?

2008-12-23 @ 13:50:44
URL: http://mrsmooth.blogg.se/
Postat av: Fortfarande Johannes

Jag läste ditt tidigare inlägg igen, och såg att jag missade det du skrev om generalisering. My bad.



Men berätta gärna om "romernas sätt att leva". När du ändå skriver om fakta, kan du ju ge mig lite källhänvisningar till din brottsstatistik. Efter att du har gjort det, kan vi ju diskutera "slump och rena tillfälligheter". Ja, vilken skillnad syftar du på?

2008-12-24 @ 00:58:16
URL: http://musikifokus.blogspot.com
Postat av: Mr. Smooth

Jag har numera tillgång till rapporter från bland annat störningsjouren, Falck Security, Securitas och underlag i diverse polisutredningar, enbart från Skarpnäck. Och jag kan bara säga så här. Det ser inget vidare ut. Det är allt ifrån stölder/skadegörelse i tvättstugorna till hot och misshandel. Felparkerade bilar, högljudda fester flera dagar i veckan, vanvård av lägenheter och trafikbrott. Det här är bara från Skarpnäck alltså. Undrar just hur det ser ut i resten av landet. Går säkert ta reda på...

2009-01-18 @ 12:52:01
URL: http://mrsmooth.blogg.se/
Postat av: Mr. Smooth

Jag har numera tillgång till rapporter från bland annat störningsjouren, Falck Security, Securitas och underlag i diverse polisutredningar, enbart från Skarpnäck. Och jag kan bara säga så här. Det ser inget vidare ut. Det är allt ifrån stölder/skadegörelse i tvättstugorna till hot och misshandel. Felparkerade bilar, högljudda fester flera dagar i veckan, vanvård av lägenheter och trafikbrott. Det här är bara från Skarpnäck alltså. Undrar just hur det ser ut i resten av landet. Går säkert ta reda på...

2009-01-18 @ 12:52:48
URL: http://mrsmooth.blogg.se/

Put your shit here:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ärende:

Trackback
RSS 2.0