Spionerat och spekulerat: Porsche 911/998
Efter att ha jobbat på face-liftade versioner av 997:an, har de första testerna med Porsches nya modell, 998 börjat.
Lite och ingen bekräftad fakta finns emellertid om vad som döljer sig under huven, men enligt olika källor ska det fortfarande röra sig om samma 6-cylindriga boxermotor på 3.8 liter som 997 har, dock med okänt effektuttag.
Får man tro de uppgifter som florerar på Internet, kommer 911/998 att utrustas med en sjuväxlad sekventiell PDK-växellåda med dubbelkoppling, vilket kommer resultera i blixtsnabba växlingar och ökad prestanda som följd. Som tillval tros det också finnas en sexväxlad låda. Till detta hoppas man också att Porsche tvångsmatar 998 Turbo med dubbla aggregat med en sk. asymmetrisk turbogeometri, där man använder två olika storlekar på turbona för att få bra pulver redan på låga varv.
Exteriört har Porsche, tack och lov, återgått mer till de tidigare modellerna, dvs. mer upprätta och runda lysen framtill. Vidare ser man också att backspeglarna numera är fästa i dörrarna i stället för uppe vid a-stolparna. Det stora frågetecknet är om Porsche, i likhet med Audi med sin R8, gör en kaross helt i aluminium.
GT2 och GT3 kommer sannolikt att ha en hel jävla del kolfiberdelar.
Ett enda aber, förutom den sedvanligt saftiga prislappen, är att Porsche 911/998 inte kommer ut på marknaden förrän tidigast 2011.
Nu vet du, Tomtejävel! Ligger det en uppsättning nycklar till en 998 Turbo i ett paket med mitt namn på under min gran på julafton, är allt förlåtet. Jag ska aldrig mer lägga råttgift i din gröttallrik, jaga dig med hagelgeväret och ringa dig i fyllan och kalla dig öknamn...
Jo...fin den dära Porschen! Men är det inte så att 911/997 Carrera har en 3.6 liters boxer-sexa standard medan 911/997 Carrera S har en 3.8 liters boxer?
Vanliga raka sexor tror jag inte Porsche haft sen deras tafatta försök med 968...928 hade V8,944 vanliga 4:or med och utan turbo.
Jaja, så blir det!
Helt rätt av dig, broder! Visst är det så att det är den 3.8 liter stora boxermotorn Porsche tänker bygga vidare på. Åtminstone tror man det. Sen blev det lite "lost in translation". På engelska heter den 3.8L flat six, vilket jag slarvigt översatte till rak sexa. =)
Vidare får man väl också tillägga att 997:ans samtliga turbomodeller hade den 3.6 liter stora motorn som baserades på 964:ans GT1-motor, då den visade sig tåla laddtryck bättre än sin storebror.
Jo, fast "den 3.6 liters-motorn" är ju egentligen flera motorer. 3596cc, 3614cc, 3600cc...
Nä fan, jag lägger ner! Blev tvungen att ta fram wikipedia för att ha nåt att säga...=)
Puss på dig gubbe, hööres!
Haha... brukar säga till Cibba att dom där porscharna ser ut som den fulaste bilen som nånsin gjorts.. SAAB 900... =P Han tycker ja e knäpp... haha
Pekka: Så sant. Wikipedia är bra till en massa grejer. =)
Marie: Hälsa Cibba att jag är 100% på hans lag. SAAB och Porsche skall helst inte ens nämnas i samma andetag.
Men den e ju så ful.. precis som audi TT oxå ful... =) Tacka vet ja lamborghini murcielago eller diablo... oj vilken bil.. vilket ljud... drömmer =)
!!
Meh! Nu tog den illa upp, vår lilla tysk här ute på gatan. Måste genast ut och trösta.
Ska det vara Lamborghini, ska det vara Countach LP500s. DÅ kan vi snacka billjud. Kolla den här länken... blöjbyten utlovas! ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=foDcLUhUKqI